woensdag 6 april 2011

Onderwijs: probleem en oplossing (deel 3)

DEEL 3

Vervolg op Deel 1 (mijn Visie op leren ) en Deel 2 (mijn visie op het oplossen van het probleem in het onderwijs).

Deze bijdrage beschrijft, waarom we niet langer moeten wachten met het nemen van ingrijpende maatsregelen.

Snel ingrijpen

"Resultaten basisonderwijs de laatste 10 jaar ondanks alle maatregelen niet verbetert", zo meldt ons het CITO. [1] Echter, de hoop dat het niveau van het basisonderwijs wel zou zijn verbeterd is echter nogal een naïeve.

Al vele jaren is bekend dat het niveau van uitstromende PABO-studenten te laag is, dat zij de vereiste competenties niet beheersen om op juiste wijze onderwijs te verzorgen aan een basisschool. [2] Taalvaardigheid, rekenen maar ook andere onderdelen benodigd voor het lesgeven, worden telkens weer als ‘op te laag niveau’ omschreven.

Hiervan uitgaande zal duidelijk zijn dat verbeteringen in het basisonderwijs, en van daaruit, met meename van de problematiek, ook het vervolg onderwijs, tot op heden uitsluitend kunnen vallen onder de term “dweilen met de kraan open”.

Het voorstel in hoofdstuk “Oplossing problemen onderwijs” voor vernieuwing van het complete onderwijs systeem maakt daar een einde aan.

Zoals de situatie nu is, bevestigd en onderbouwd deze zichzelf.

Gegeven: het eindniveau van basisschool leerlingen is te laag.

>> gevolg >>

Voortgezet onderwijs kan dus niets anders doen dan eerst het niveau van de instromende basisschool leerlingen herstellen voordat zij aan het eigen onderwijs toekomen. Het resultaat hiervan is, dat de uitstromende (V)MBO, HAVO en VWO leerlingen ook hun niveau niet halen doordat daar door de herstel werkzaamheden te weinig ruimte voor was.

Gegeven: leerlingen uit het voortgezet onderwijs stromen uit met een te laag niveau.

>> gevolg >>

HBO respectievelijk universiteit kunnen dus op hun beurt niets anders doen dan eerst het niveau van de instromende MBO-ers en Havisten respectievelijk VWO-ers herstellen. Daardoor mist ze ruimte/tijd om het gewenste eindniveau te halen.

Gegeven: uitstromende HBO-ers respectievelijk universitaire studenten blijven onder het gewenste niveau.

Grappig, ook al valt er niet om te lachen, is nu dat uitstromende PABO-studenten met hun te lage niveau wel voor de basisschoolklas komen te staan en nog minder in staat zijn het gewenste uitstroomniveau met hun leerlingen te behalen. Eigenlijk is het dus zo dat slechts dankzij veel onderwijsaanpassingen het niveau nog enigszins redelijk is en niet zoals CITO stelt dat ondanks alle ‘verbeteringen’ het niveau niet verbeterd is. Zouden die aanpassingen niet hebben plaatsgevonden, dan zou het eindniveau van basisschoolleerlingen ongetwijfeld gedaald zijn ten opzichte van 10 jaar geleden.

Zo bezig zijnde, zien we meteen een 2e daarop van invloed zijnde factor. De 2e graads docenten die opgeleidt worden op het HBO zijn uiteraard bij uitstroom, als gevolg van tekorten en herstel pogingen in het voorgaand onderwijs, niet op het gewenste niveau. Dat betekent dat ook in het voortgezet onderwijs en deels in het HBO-onderwijs docenten voor de klas staan met een te laag niveau. [3,4]

Het kan niet anders, dan dat dus ook het niveau van leerlingen uit het voortgezet, en deels uit het HBO-, onderwijs een nog lager niveau zouden bezitten als er niet op die niveaus regelmatig maatregelen zouden worden genomen.

In het universitair, en deels HBO-, onderwijs zien we zelfs dat veel van de docenten en/of hoogleraren over te weinig didactische vaardigheden beschikken en niet eens in staat zijn op verantwoorde wijze onderwijs te verzorgen.

Onderzoeken uit de afgelopen jaren geven het huiveringwekkende beeld dat onderwijsgevenden in niveau achteruit gaan en dat, hoe kan het ook anders, per definitie grote aantallen van de uitstromende leerlingen/studenten het vereiste niveau niet behalen. Een neerwaartse vicieuze spiraal waarin blijkbaar niemand zijn/haar verantwoordelijkheid wil/durft te nemen om nu eens drastisch ingrijpende maatregelen in te voeren.

Het bovenstaande zien we terug in de maatschappij: Waar amper een decennium geleden nog een ongeschoolde werknemer werd gevraagd, vraagt men nu minimaal voortgezet onderwijs of VMBO. Waar voorheen LTS/MAVO of andere laaggeschoolden gevraagd werden, vraagt men nu MBO/HAVO/VWO En zo verder: waar voorheen MBO/HAVO/VWO werd gevraagd, vraagt men nu HBO en waar voorheen HBO werd gevraagd, vraagt men nu universitaire opleidingen.

Per conclusie komen we dus hooggeschoolden die de vroegere universitaire functies vervullen te kort: ze zijn er gewoon niet meer.

Dat dit ernstige consequenties zal hebben voor onze maatschappij mag helder zijn.

Ondanks mijn visie (zie Deel 2) rond vernieuwing van het onderwijs is wellicht (voorlopig) het tij niet te keren, maar is het wel mogelijker de teruggang te vertragen tot de doorwerking/uitwerking van de vernieuwingen in leerlingen/studenten bezien, de hogere opleidingen hebben behaald en van daaraf een opwaartse spiraal kan worden ingezet.

Een snelle en ingrijpende maatregel lijkt hier dus vooralsnog op haar plaats gezien het gegeven dat het al snel tussen de 6 tot 10 jaar zal duren voordat een dergelijke maatregel daadwerkelijke effecten sorteert.

[1] http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/educatie-en-school/14728-niveau-basisonderwijs-is-gezakt.html

[2] http://www.pulseprimaironderwijs.nl/nl/mijn-school/detail/175/onderwijskundige-harry-janssen-instroom-pabo-moet-flink-omhoog-

[3] http://www.stageplaza.nl/stage-nieuws/324-Lerarenbeurs-moet-niveau-docenten-opschroeven-

[4] http://www.kennislink.nl/publicaties/niveau-leraren-daalt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten